Sep 2, 2013

Pada seorang aku...2



Perasaan resah, gundah gulana, rendah diri tidak henti-henti menerjah benakku. Pertanyaan yang berulang ku tanyakan pada diri...bolehkah aku ni? Betul ke apa yang aku buat ni? Perasaan bimbang langkah ini akan menjadi sia-sia sentiasa bermain-main dalam kotak minda ku. Semakin hari semakin galak. Hingga aku sendiri rimas. Aku terjerat dalam kerisauan yang aku sendiri timbulkan. Keadaan yang berterusan menjadikan aku seperti orang tolol, bingung.....

Peluang yang ada aku penuhi dengan melihat sahabat lain seangkatan dengan ku dulu. Banyak dari mereka sudah mula mebina kehidupan baru. Si dia di bank...aduh..segak sekali gayanya..boleh bikin gadis tak tidur malam..hehe..ada juga yang bekerja sendiri..berwawasan besar ingin menjadi bos besar suatu hari  nanti...ahh dia itu sudah bekerja di syarikat besar..satu-satunya pekerja beragama islam disitu....fuh..penuh karisma...cantik sekali

 Aku sendiri masih disini mengejar matlamat aku. Langkah ku jauh entahkan bila hendak habisnya. Saban hari menilik untung nasib dikemudian hari. Selepas ini ada selangkah lagi .... Tetapi...Ya Allah sungguh aku takut aku tidak berdaya lagi untuk terus melangkah...Sumpah Ya Allah aku tak tahu apakah yang harus aku lakukan...Aku mencari sesuatu dalam kehidupan ini.....Keredhaaan Mu....

Sedar atau tidak masa itu bergerak dengan cukup pantas....Hingga aku sendiri tidak mampu mengikut rentak dan lagunya. Dari seorang budak kampung yang tidak punya cita-cita kepada orang yang penuh dengan cita-cita dan impian yang ingin digapai. Serasa aku,  dalam dunia ini, bukan duit yang kukejar...tapi secebis ilmu Mu yang tidak kuketahui luasnya...tetapi ku tahu ku sedar duit itu penting...penting untuk kubalas jasa kedua ibubapaku nanti. Hatiku hambar bila terkenang jasa mereka masih belum kubalas...dan selagi itu..aku masih anak yang tidak berguna.

Kusingkap warna-warna yang telah Kau coretkan dalam hidupku...dari satu...satu...kemudian satu...ahh...bahagian satu ..the end...cantik susunan dan aturanMu...thank you Allah...Cuma coretan bahagian kedua ini masih  belum ku tahu plot-plot, klimaks dan sudahnya. Sehingga itu...kerisauan ini akan terus melekap kukuh.

Langkah ini Ku niatkan pada Mu sang pencipta dan kedua Ibubapa ku. Bapa yang membesarkan ku dan ibu yang susunya mengalir sebati dalam tubuhku. Kupohon kekuatan dan keredhaan dari Mu dan mereka.....Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim.......

Dari Abdullah bin Mas’ud r.a. Nabi Muhamad pernah bersabda :”Janganlah ingin seperti orang lain, kecuali seperti dua orang ini. Pertama orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah dan ia membelanjakannya secara benar, kedua orang yang diberi Allah al-Hikmah dan ia berprilaku sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain (HR Bukhari)

No comments:

Post a Comment