Mar 10, 2012

ooppsss...

Apakah kau rasa hidup mu sudah cukup sempurna untuk meludah ke muka orang. Baru sebait dua baris ayat yang kau hafalkan mulut mu sudah bernyanyi diruangan opera. Matamu memandang seolah sedang memerhati pengemis tua kurap bertaraf anjing jalanan meminta-minta pada raja-raja yang angkuh lagi bongkak sedang Tuhan memandang jijik pada mereka. Hari-hari dalam hidupmu penuh dengan angan-angan mat jenin, memimpikan yang indah-indah seolah dunia ini sudah menyediakan segalanya untuk golongan putra-putri …dewa-dewi sepertimu.

Kau rasakan diri kau penuh dengan kewangian disebalik tabir pakaian yang luas umpama layar panggung..membuatkan kau memandang mereka yang berbalut perca seperti ahli neraka yang kotor umpama babi menyondol mencari cacing. Kau merasakan balutan kepala kau yang besar menutup gunung lebih mulia dari juraian halus ke bahu. Sumbing bibir kau melihat mereka, jelingan kau seperti kucing hutan mengancam mangsa. Lidah kau tidak bertulang mengetus caci maki dalam syarah yang kau taklidkan nasihat.

Tinggi dada kamu bersama golongan wali-wali dunia berbalut serban bertutup jubah. Saat itu senyum kamu manis umpama bidadari. Cuba meraih perhatian wali-wali yang jelas wanginya tau mana kaca mana permata. Sebaliknya kamu mengata mereka yang berperangai sedemikian pada sebalik wali-wali seperti pelacur-pelacur nista menjual tubuh. Bila senyum diukir pada wajah mereka kamu katakan tiada maruah, gedik mengada sedang kamu bertindak tidak ubah seperti….selayaknya….kamu seperti….juga.

perlukah aku nasihat kamu

kalau kamu makan tahi

Adakah bahasaku kasar

Kalau lidahmu nanah membusuk

Jangan ajar aku alif ba ta

Jangan ajar aku ya tidak

kalau kencing kamu berdiri

kalau berak kamu terabur

aku ada ruanganku

aku faham hidupku..aku punya ilmu

jangan ilmumu dipaksakan padaku

kalau aku anjing jangan jadikan aku babi

ooppsss...

1 comment: